donderdag, 10 december 2015 15:18

Fed up to get peanuts*

*beu om peanuts te krijgen

Fed up to get peanuts SKC2 200pxDe Schone Kleren Campagne deelde zakjes pindanoten uit in de Nieuwstraat, de grote winkelstraat in Brussel. Want “peanuts” verdienen Cambodjaanse kledingarbeiders vandaag voor werkdagen van 10 uur of meer, zes dagen op zeven. Kledingmerken als H&M en C&A kunnen hierin verandering brengen.  Door een loonakkoord te onderhandelen met lokale vakbonden in de landen waar zij kleren laten maken. Vakbonden in Cambodja vragen een minimumloon van 164 euro per maand.

FotoGuyRider 150px

Guy Ryder zelf, topman van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) was op 4 december speciaal naar Brussel afgezakt om de Belgische campagne ‘sociale bescherming voor iedereen’ te ondersteunen. Hij hield een knalspeech in het federale parlement. Met het eerste campagnejaar bijna achter de rug en het tweede jaar in het vooruitzicht werden ook officieel de aanbevelingen van de campagne aan de regering overhandigd. En Minister van Ontwikkelingssamenwerking De Croo stuurde zijn kat.

dinsdag, 24 november 2015 13:10

Bedankt, Femma !

Ladiescovery FemmaMerchtem Peizegem 2015Tevreden gezichten van de vrouwen van Femma Peizegem en Femma Merchtem. Zij mochten afgelopen weekend een cheque van 250€ overhandigen aan An De Wit, voorzitster van de stuurgroep Brussel van Wereldsolidariteit. Femma Peizegem en Femma Merchtem organiseerden op 26 september een creatieve "Ladiescovery", waarbij onder meer tweedehandskleding ('mis-kopen') verzameld werd. Deze kleding werd dan verkocht ten voordele van WS. Femma en WS danken de vele schenkers van hun ‘mis-kopen’ en de bezoekers van het initiatief. Het was een gezellige namiddag. Naast de kledingverkoop kon je ook advies krijgen bij het verstellen van kleding of kon je een workshop bloggen volgen. En als toemaatje een tas koffie met een lekker stuk taart of cava.
Info www.femma.be/nl/groep/merchtem  en www.femma.be/nl/groep/merchtem-peizegem Bedankt aan iedereen die meehielp aan de actie!

donderdag, 19 november 2015 11:21

Online actie voor Cambodjaanse kledingarbeiders

Cambodia 17Sept c H.Stilwell 200PxHet nieuwe wettelijke minimumloon voor Cambodjaanse kledingarbeiders, 140$ (130€) per maand, is niet genoeg om van rond te komen. De Cambodjaanse vakbondscoalitie eist 177$ (164€) en roept op tot nationale en internationale actie, met een dringende vraag aan de kledingmerken. Je steunt hiermee C.CAWDU, partner van WS en ACV. Doe mee!

maandag, 16 november 2015 17:29

OKRA in Bangladesh

groepsfotoErvaringsreizigersOKRA 2015Afgelopen weekend vertrokken 12 OKRA-vrijwilligers en 2 WS-collega's op ervaringsreis naar Bangladesh. Daar zullen ze aan de lijve ondervinden wat het betekent om "oud" te zijn in Bangladesh. Ze zullen er ontdekken hoe onze partner GK erin slaagt ouderen bijeen te brengen en hen de nodige gezondheidszorgen te verstrekken. Volg hun ervaringen op de voet via hun blog.

Foto Qatar Kasper Goethals LR tcm183 376426In Qatar werken momenteel 1,8 miljoen migrantenarbeiders in onwaardige omstandigheden in de bouwsector. Die boomt er boomt n.a.v. de infrastructuurwerken voor het WK Voetbal in 2022 (lees ook onze vorige artikels over dit thema). Vakbonden en ngo's protesteren al enige tijd tegen deze moderne slavernij in Qatar en eerder deze week stemde de Internationale Arbeidsorganisatie vóór een missie naar Qatar om er de arbeidsomstandigheden te onderzoeken. De Qaterese overheid wilde die missie weigeren, maar is daar niet in geslaagd. De missie gaat dus door zoals gepland. Patrick Lauwers, ACV-delegee bij ACV Bouw, Industrie en Energie trok eerder samen met zijn vakbondssecretaris naar Qatar in een internationale vakbondsmissie en doet zijn verhaal in Visie.
(© foto: Kasper Goethals)

maandag, 26 oktober 2015 16:13

ngo-openboek publiceert cijfers ngo's 2014

ngo openboek 2015 prscrNaar goede gewoonte publiceren ngo-federatie en ACODEV de cijfers van alle erkende ngo's in België op de website www.ngo-openboek.be . Dit doen ze om het Belgische publiek inzage te geven in de financiële resultaten van de ngo-sector. Ook Wereldsolidariteit stuurde haar gegevens van 2014 door. Je kan ze bekijken via deze link. Voor de hele ngo-sector blijven de publieke giften in 2014 stabiel t.o.v. 2013, lees ook het persbericht van ngo-federatie.

Bangladesh GieGorisSociale bescherming is een mensenrecht en absoluut noodzakelijk in de strijd tegen armoede en ongelijkheid wereldwijd. Dat maken we duidelijk in de campagne "Sociale bescherming voor iedereen", die we samen met ACV, CM, 11.11.11 en vele anderen voeren. Ook voor textielarbeid(st)ers in Bangladesh is sociale bescherming van levensbelang, dat maakte de instorting van Rana Plaza pijnlijk duidelijk. In de MO*-paper van Sarah Vandoorne wordt gekeken naar de werking van de mechanismen die na de ramp in het leven geroepen zijn. Zijn ze verregaand genoeg om effectief een internationale weerslag te kunnen hebben? En welke tekortkomingen blijven de kop opsteken, zowel in de structuren zelf als in de mentaliteit van de kledingmerken, de consumenten en de sector in zijn geheel? Meer info.

dinsdag, 27 oktober 2015 14:13

Sociale bescherming in Mali?

11.11.11 stuurde een cameraploeg naar Mali, om te ontdekken hoe het daar gesteld is met sociale bescherming. Ze spraken er met mensen zoals Tramane, die op z'n 66ste nog steeds putten graaft, want een pensioen heeft hij niet. Ook spraken ze met leden van de mutualiteit UTM, partner van WS en CM, die getuigen over het belang van hun ziekteverzekering. Bekijk het campagnefilmpje. 

Media

LivingWageForum RemisePetitionsDe Schone Kleren Campagne overhandigde tijdens het Living Wage Now Forum meer dan 149.251 handtekeningen van Europese burgers aan internationale kledingmerken en aan vertegenwoordigers van de Europese Commissie. De ondertekende petities werden overhandigd in een reusachtige ‘return to sender' box. Consumenten overal in Europa hebben het signaal gegeven dat ze kleren die gemaakt zijn voor een hongerloon terugsturen naar de kledingmerken. © Maxim Dechamps